.

.

.

.

.

PROJECTE INTERDISCIPLINARI: Visual i Plàstica (VIP) - Educació Física (EF) - Orientació (OR)


NOVES PRÀCTIQUES I INNOVACIÓ EDUCATIVA - METODOLOGIES AMB ENFOCAMENTS GLOBALITZATS

NOUS RECURSOS PER A L'APRENENTATGE: Mindfulness, Quiet Time, Creative Relaxation, Meditació Trancendental, Tèniques de Respiració, Kinesiologia, Massatge, Ioga, Educació Emocional, Bols de Quars...…

FONAMENTS DE LES PRÀCTIQUES A VIP: PERCEPCIÓ I SENSACIONS


La percepció de les pròpies sensacions i de com s'experimenta especialment el cos, és una de les constants que s'intenta desenvolupar a l'inici i a tots els exercicis. Gràcies a la respiració és possible l'observació perseverant d'un mateix i es pot retornar al cos per experimentar el moment present i fer-lo conscient. Per altra banda, les sensacions impulsen sentir emocions concretes així com el desenvolupament de la imaginació, a més de nodrir i enfocar la ment. També s'adonen de la importància de la concentració i l'atenció que permet "aïllar" o seleccionar el camp a observar en una franja que oscil.la entre allò molt global i allò molt concret i específic: "He sentit que tot el meu cos s'ha desactivat i només estava activa la part en que jo em concentrava. Ha sigut impressionant (alumne de 1F ESO, 2012-2013)".
De tant en tant, entre narració i silenci, sempre conscients de la respiració, es motiva als alumnes a observar com està el seu cos i què senten: temperatura diferenciada o no, pes o lleugeresa, sensació de pau, benestar, alegria, felicitat... i altres sensacions que s'han anat incorporant degut als comentaris dels alumnes com pessigolles, calfreds, vibracions.... Els comentaris breus solen descriure aquest tipus de percepcions, sent una de les constants més reiterades. 
Alguns alumnes solen comentar que també se'ls hi dorm alguna part del cos especialment mans-braços i peus-cames degut a una postura no habitual que han de mantenir durant cert temps sense cap moviment, com sol passar quan un s'inicia en el ioga. L'aula no està condicionada per aquest tipus d'activitat i estar assegut sobre un tamboret no és la postura més còmoda. Malgrat això, els alumnes s'impliquen plenament i sol.liciten constantment realitzar les relaxacions. En ocasions, fins i tot s'adormen durant tota la sessió encara que intenten mantenir un estat d'alerta: "He començat a relaxar-me d'una manera que semblava que m'adormia i m'he adormit durant una estona i m'he despertat quan la professora ha dit que tornéssim a classe (alumne de 1D d'ESO, 2010-2011)".
Tot i que experimenten percepcions comuns, els alumnes s'adonen que no perceben igual, ni al mateix moment ni a la mateixa relaxació ni seguint una seqüència semblant i que hi ha sensacions diferents, més personalitzades i "noves" que no saben com explicar: "Ha sigut la relaxació que de moment més m'ha agradat. M'he sentit molt inspirada, bé, no se com explicar-ho", "NO sé explicar el que he sentit... Només que quasi em quedo adormida", "la veritat, no se expressar el que he sentit (alumnes de 1E i 1D d'ESO, 2010-2011)". Les seves percepcions es comenten a classe i se'ls aconsella que ho descriguin fent comparacions o metàfores però en bastants casos, aquestes "noves" percepcions queden sense ser expressades mitjançant paraules, encara que alguns dibuixos sí ho manifesten de manera més implícita. 
Molts d'ells només contesten: "M'he sentit bé, m'he sentit relaxada, m'ha agradat...". Degut a aquestes respostes curtes, se'ls insta a pensar què vol dir sentir-se bé o altres estats generals. 
Al principi costava prendre consciència d'allò "nou" que s'havia sentit, no sabien com calificar-ho, però intentaven explicar-ho d'alguna manera, alguns d'ells senzillament pujaven les espatlles i altres, amb el temps ja començaven a expressar-se amb comparacions.
En tot cas els alumnes experimenten el fet que la percepció no és una i absoluta sinó que varia segons els diferents estats de consciència que s'assoleixen en la relaxació i que està totalment diversificada, depent més de la persona i del sistema perceptiu que no pas d'allò que s'està observant. Uns perceben més amb la vista, altres amb el tacte i altres amb els altres sentits, a més el que capten amb el mateix sentit tampoc és igual, manifestant-se cada un d'ells amb "finestres perceptuals" personals i úniques. 
La diversitat d'exercicis i la seva repetició de forma continuada afavoreix també el desenvolupament de l'autoconsciència perceptiva: "En aquesta relaxació he notat la diferència amb la resta de relaxacions, és una de les que més m'he relaxat (alumne d'ESO, 2010-2011)". També es pot observar l'evolució que alguns d'ells fan en relació a les seves pròpies sensacions: "M'he relaxat però no puc imaginar-me res", "M'he relaxat bastant i m'he imaginat tot però no puc sentir-ho", "Aquesta vegada ha estat millor, m'he concentrat i he sentit algunes coses" i finalment, "Ho he sentit, a més a més, estava tot calent menys les mans que les tenia fredes, era com si les hagués posat al gel. Al respirar em costava una mica sincronitzar-me, però al final m'ha sortit bé" (comentaris  de diferents relaxacions d'un alumne de 1F d'ESO, 2010-2011).
Els alumnes descobreixen la importància de conèixer les seves pròpies vies i manifestacions perceptives per tal de comprendre's millor i interactuar de forma més conscient i honesta amb si mateixos, amb els altres i amb l'entorn.


Alguns comentaris d'alumnes de 1er d'ESO:
2012-2013
"(...) I he sentit que estava molt freda".
"Avui hem fet una relaxació sobre la imaginació. He sentit calor i un calfred. Se m'han adormit les mans i els peus i gairebé m'adormo".
"He sentit com el meu cos es mullava. (...)".
"M'he sentit molt lliure i brillant".
"He notat tranquil·litat (...)
"He notat com em baixava la temperatura quan al principi tenia calor".
"(...) Cada vegada que caminava sentia com una vibració que pujava fins al cap".
"(...) M'ha vingut una mica de fred i m'ha recorregut un calfred per tot el palmell de la mà".
"Avui he sentit alegria, pau, felicitat i m'he sentit lleugera, relaxada i alleujada. (...) Tot el meu cos estava fresquet i he sentit pessigolles al dit gros del peu".
"He sentit que em banyava en una piscina de felicitat".
"(...) quan m'he despertat se m'havien adormit els peus".
"He sentit que tenia més calor a les cames i tenia tot el cos ple de llum".
"He sentit que quan entrava per la porta em sentia cada vegada més calent i quan sortia, m'anava refredant".
"(...) I avui tenia molta calor, des del cap fins als turmells i els peus freds".
"He sentit que tenia molta molta calor i se'm paralitzaven les extremitats".
"Quan m'arribava l'energia del diamant notava uns calfreds per tot el cos. A la primera part de la relaxació tenia una mica de calor però després em notava una mica més fred".
"M'he sentit amb molta pau i tranquil·litat (...)"
"(...) La meva temperatura al cos era freda però al cap era calenta".
"(...) Se m'han dormit les mans tant que ni sentia on les tenia posades. He sentit calor i un calfred".

L'ÀLIGA I LA SERP (Animal d'aire i de terra)
Aquest exercici consisteix a convertir-se en un animal per tal de veure i experimentar el món de forma diferent a com ho fan els éssers humans. El relat ens porta a vivenciar les percepcions que provenen per una banda, d'una visió lliure, alta i panoràmica, estimulant l'agudesa visual i l'ampli camp de visió binocular propi de les àligues i, per l'altra, d'una visió més baixa i molt propera als objectes i a la superfície del terra i la vegetació d'un animal amb absència d'extremitats per desplaçar-se. Es destaca la predominança del sentit de la visió en les àligues, que permet una alta apreciació de les distàncies, enfront dels sentits de l'olfacte, el tèrmic (algunes serps capten la radiació infraroja) i la possibilitat d'assolir informació de l'entorn mitjançant les vibracions que provenen del terreny.

Comentaris d'alumnes i dibuixos
2009-2010:
1E
"Quan era una serp veia tot de colors i quan era una àliga, pensava que era a la neu i ho veia tot molt petit".
"Quan he sigut un home, m'he sentit com cada dia quan passejo pel carrer amb els mateixos colors... Quan he sigut una serp veia a la gent molt més gran que jo i que fugien per por a mi. M'he sentit una mica incòmode. Quan he sigut una àliga, m'he sentit lliure de poder volar per damunt de tothom".
"Com a serp, ho he vist tot molt gran i em sentia petita. Com a àliga, em sentia molt alta i veia a la gent molt petita".
"Quan m'he transformat en serp tenia por de la gent perquè eren gegants. Com a àliga, m'he sentit molt emocionat perquè es veia tot el bosc verd".
"Quan era una serp, he sentit com m'arrossegava i em ficava entre les plantes. Quan era una àliga, ho veia tot més petit des d'alt; he sentit com volava i com em venia l'aire a la cara".
"Quan m'he convertit en serp, he vist o m'ha donat la sensació de veure les coses de color vermell. Quan era una àliga no tenia una presa directa, però m'agradava veure les coses pel damunt, sempre mirava al voltant".
1D
"Estava a una platja, d'aigua molt blava i terra de color blanc. Quan era serp no m'agradava gens perquè tot es veia gran i no m'agradava la forma en què em miraven. Després, quan em vaig fer àliga, m'agradava la sensació de volar pel cel blau i per l'aigua blau cel".
"Era a un camp i hi havia un arbre no molt gran. Quan vaig ser serp era com veure-ho tot de més a prop. Grimpant vaig pujar a l'arbre i a poc a poc, em vaig convertir en un corb. Al volar, vaig veure una platja i el camp estava emmurallat amb una paret de pedres. Quan vaig aterrar, vaig ser jo una altra vegada".
"M'he convertit en serp i veia coses vermelles i persones grans. Quan m'he convertit en àliga, veia la ciutat molt lluny però veia moltes coses petites".

2010-2011
1C
"He sentit que era una serp, anava per la selva i menjava"
"Ha estat fantàstic estar a l'espai i convertir-me en una serp i una àliga".
"Me he visto en el espacio y notaba como flotaba, casi me duermo".

1C ESO, 2010-2011

1C ESO, 2010-2011














2012-2013:
1F
"Avui hem fet una relaxació sobre la imaginació. He sentit calor i un escalfred. Se m'han dormit les mans i els peus i gairebé m'adormo".
"Aquesta relaxació ha estat una mica distreta i no m'he relaxat molt, però sí que he notat calfreds i m'he imaginat coses".
"He vist una àliga gegant i una serp. L'àliga era molt gran i lliure i la serp era petita".
"M'ha agradat molt i m'he relaxat molt, quasi em quedo dormida. Quan m'he despertat se m'ha dormit el peu".
"En aquesta relaxació em venien varies imatges sobre molts tipus de serps, de moltes tonalitats i colors".


1F ESO, 2012-2013