.

.

.

.

.

PROJECTE INTERDISCIPLINARI: Visual i Plàstica (VIP) - Educació Física (EF) - Orientació (OR)


NOVES PRÀCTIQUES I INNOVACIÓ EDUCATIVA - METODOLOGIES AMB ENFOCAMENTS GLOBALITZATS

NOUS RECURSOS PER A L'APRENENTATGE: Mindfulness, Quiet Time, Creative Relaxation, Meditació Trancendental, Tèniques de Respiració, Kinesiologia, Massatge, Ioga, Educació Emocional, Bols de Quars...…

FONAMENTS DELS CONTINGUTS A L'EDUCACIÓ FÍSICA

JUSTIFICACIÓ DEL CONTINGUT DE LA RELAXACIO A L’EDUCACIÓ FÍSICA

L'Educació Física, com a eina de l'educació i la socialització en la nostra cultura, té múltiples vessants que conformen un multidisciplinari grup de continguts didàctics, tots ells al voltant del moviment: l’activitat físico-esportiva, les habilitats motrius, les tradicions físico-esportives, l’expressió a través del cos, l’encaix del cos amb la naturalesa, les accions motrius encaminades a trobar un equilibri psico-social, i en definitiva, podríem concloure com a continguts la finalitat dels quals és la socialització envers les pròpies i conscients conductes motrius.

Històricament s’ha associat aquesta Educació Física amb activitats expansives, extravertides, muscularment energètiques, encaminant-les cap a l'enfortiment del cos i l’augment de les capacitats físiques, coordinatives i en tot cas, també expressives. Tot i així ja fa temps que un altre tipus de contingut s’ha fet un espai dins la nostra assignatura. És aquell que busca conscientment controlar a la baixa el to muscular i la respiració, i incidir així en la freqüència cardíaca, la reducció de l’estrès psico-físic i estimular la sensació de benestar emocional. Parlem de la Relaxació, un contingut que pretén vivenciar i educar les conductes motrius més pausades i possiblement més conscients de totes.


Canvis fisiològics generals durant la relaxació i en persones que ho practiquen sistemàticament.
La relaxació és un estat buscat conscientment on hi ha una gran concentració psicològica bolcada en la percepció del cos i el control de l’activitat cerebral. Durant la seva pràctica canviem els paràmetres del sistema nerviós autònom, ja que inhibim parcialment el sistema simpàtic i activem el sistema parasimpàtic. Però els canvis fisiològics al voltant d’aquest fet es poden resumir de manera general en:

- Disminució del to muscular, ja que relaxem els músculs.
- Canvis en la freqüència respiratòria: la respiració es fa més profunda i lenta.
- Disminueix el consum d’O2 i també disminueix l'eliminació de CO2. La sang arterial, llavors, conté més oxigen i també més CO2; el nivell més gran d’aquest últim fa que disminueixi el PH en sang.
- Disminució del ritme cardíac.
- Augment de la circulació sanguínia cerebral.
- Major estabilitat del sistema nerviós autònom.
- Menor fluctuació de la resistència galvànica de la pell. La resistència elèctrica de la pell fluctua segons les emocions, ja que l'aparició de la suor la canvia (el detector de mentides es basa en aquest fet).
- Augmenten els ritmes de les ondes cerebrals Alfa (les presents en estats de calma, descans, passejades en la natura, etc.). En persones iniciades els traçats cerebrals entre hemisferis tendeixen a igualar-se.
- Canvis hormonals en persones iniciades: disminució del Cortisol, augment de l'hormona que regula la tiroide (Tirotropina), augment de l’hormona Vasopressina, que a més de ser reguladora homeostàtica s’ha descobert com un neurotransmissor que influeix a la memòria i l’aprenentatge.

Els beneficis de salut que produeixen aquests canvis transitoris són prou estimulants com per a plantejar-se la pràctica més o menys continuada de la relaxació, i amb aquests hem de sumar el benefici de la satisfacció d’aconseguir un estat de tranquil·litat i harmonia. Podem dir que la relaxació, al cap i a la fi, és una activitat energètica.
Com a contingut de l’Educació Física, a més d’aquests beneficis per la salut psico-física hem de sumar els beneficis didàctics: els objectius de poder controlar la meva mobilitat-immobilitat, ser conscient d’aquests canvis i aconseguir-los quan ho consideri oportú són força educatius.

Ana Ramallo
Professora d'Educació Física de l'Institut La Romànica
___________________________________________________________________
GARCÍA-TRUJILLO, M.R.; GONZÁLEZ DE RIVERA, J.L. “Cambios fisiológicos durante los ejercicios de meditación y relajación profunda” Psiquis 1992
www.ub.edu Les Ondes Cerebrals
www.biopsicologia.net  Cortisol/Tirotropina/Vasopressina
www.larelajacion.com