.

.

.

.

.

PROJECTE INTERDISCIPLINARI: Visual i Plàstica (VIP) - Educació Física (EF) - Orientació (OR)


NOVES PRÀCTIQUES I INNOVACIÓ EDUCATIVA - METODOLOGIES AMB ENFOCAMENTS GLOBALITZATS

NOUS RECURSOS PER A L'APRENENTATGE: Mindfulness, Quiet Time, Creative Relaxation, Meditació Trancendental, Tèniques de Respiració, Kinesiologia, Massatge, Ioga, Educació Emocional, Bols de Quars...…

Arquetips i mites VIP

Aquestes relaxacions estan emparentades amb les de l'apartat Visualització i imaginació. La tècnica és la mateixa, encara que en aquest cas el relat està vinculat a diferents mites i arquetips universals. S'inicien amb els exercicis d'Apertura i connexió per tal d'aprofundir en un mateix i continuen amb l'experimentació de diferents personatges interns en el cas de la secció d'Arquetips o bé de certs mites. Representen patrons i prototips col.lectius els quals han estat cultivats per difernts cultures i explorats per la psicologia, la bionenergètica i les pràctiques de sanació txamàniques dels indis americans, entre d'altres.

ARQUETIPS
ANIMAL TXAMÀNIC


Animal i guerrer. 1r d'ESO, 2014-2015


























2009-2010
1E
"M'he imaginat que era un home però dibuixat malament. Al principi no veia res però quan em vaig relaxar bastant, vaig veure la ciutat, els cotxes, els arbres, etc. M'ha agradat quan era un àliga, era una sensació de llibertat, d'adrenalina pura i de pau. L'únic que m'ha sorprés ha sigut que, quam jo era l'àliga, no ho veia tot en primera persona sinò que ho veia en tercera persona".
"Avui m'he visualitzat a mo mateix de goma transparent. També he vist un paisatge de bosc i un animal que era una mena de lleó estrany. Després ell m'ha regalat un troç de carn. Jo no sabia què fer i me'l vaig menjar. De sobte, em vaig convertir en un lleó igual que el que em va donar el troç de carn i vam estar jugant en un camp i després vam estar una etona intentant caçar".
"L'animal que he vist ha sigut un cavall. M'ha portat a un paisatge semblant al de la película 'viatge al centre de la terra' i m'ha regalat un collaret".
"L'animal que he vist era un gos i el primer paisatge ha sigut una platja amb l'aigua molt calmada. El gos m'ha portat a un bosc i m'ha regalat una fruita d'un arbre".
"Primer he vist un ocell molt estrany que em va portar a un paisatge natural preciós. Després he vist un dofí que m'ha portat al fons marí i ell solet m'ha convertit en una sirena, cosa que m'ha agradat molt".

2010-2011
1E
"M'he sentit molt bé, el paissatge que he vist era una platja, l'animal un gos aquàtic i el regal ha sigut el color blau".
"M'ha agradat molt aquesta relaxació. He vist un gos que com a regal m'ha donat un sobre, però no l'he obert".
4t
"M'ha costat agafar el fil, però ha sigut molt intens, he vist un pont antic amb runes dins d'un bosc, vaig veure una falguera que semblava que es movia, hi havia vent, el toco, 'parpadejo' i ja no hi és, hi ha una flor".
"M'he relaxat ràpidament, però no he vist gaire coses, només un desert i jo caminant molt a poc a poc, de cop i volta trec una flor..."
"Mi lobo me regalaba algo muy especial para mi, algo mágico, un beso".
"En aquesta relaxació he estat molt relaxada, penso que en algun moment estava gairebé adormida. He vist un dofí i una sirena en una platja amb una posta de sol i em regalaven una petxina".
"Cuando se ha dicho lo del paisaje he conseguido solo pensar en eso. El animal que me ha salido ha sido una águila, me he encontrado muy a gusto con ella. El regalo que me ha dado ha sido una medusa".
"Desde el primer momento he estado en calma y relajada. Ha sido de las mejores relajaciones y donde mejor me he sentido. El camino me llevaba hasta el mar, y allí, me esperaba un gato. El gato me ha regalado sus garras. También he visto a mi padre sujetando al gato".

2014-2015
3C
" Tot el paisatge era en blanc, només hi havia dos sacs de sorra i de sobte, es bolquen i no para de sortir sorra fins que es forma una espècie de desert i en aquell desert hi havia un camell".
"M'he cregut que davant meu hi havia un lleó, un lleó de la selva com jo. He vist un 'tornado' de fulles i ens ha agafat als dos. Quan va acabar la tempesta de fulles, el lleó ja no estava i jo em sentia alliberat, ràpid, líder... Em sentia com el rei dels lleons. En vaig guiar pel meu instint animal i em vaig trobar amb tots els meus familiars felins. Crec que el poder que m'ha donat és el poder de guiar als meus a un joc millor i que no podien atacar-nos, perquè era invencible".
"M'ha sortit l'ornitorrinc, però jo pensava 'no pot ser', llavors intentava canviar-lo però no em deixava. Llavors em perfora l'estómec i s'introdueix al cervell i em controlava".
"Al principi m'ha costat relaxar-me però poc a poc ho he fet. A la meva ment no em venia un altre animal que no fos un cranc ermità. Estàvem a una platja d'aigua clara. Semblava una illa perquè no hi havia ningú i darrera meu no havia més que aigua i més aigua".
"L'animal era un elefant indi i el paisatge s'ubicava al cel. M'escoltava el batec del cor".


3C ESO, 2014-2015




3C ESO, 2014-2015

3C ESO, 2014-2015















2015-2016
1CV
"M'he relaxat molt i he pensat en un animal anomenat gos".
"He estat molt relaxat i he pensat en la Pepa Pig".
"M'he relaxat molt i he vist un gat".
"He estat molt relaxada i m'he imaginat un lleó amb ales d'àliga.
"Aquesta relaxació m'ha relaxat moltíssim. Sentia com si estigués en un paisatge màgic. Ha sigut molt interessant".
"He vist un ós i m'he relaxat".
"M'he relaxat molt. He estat despert però a la vegada dormit".
"M'he concentrat molt i el meu animal era un lleó amb ales i potes d'àliga".
"M'he imaginat una muntanya nevada amb un camí i una esglèsia. També he vist un tigre en un bosc".
"He estat molt tranquil.la".


1CV ESO, 2015-2016

1CV ESO, 2015-2016

1CV ESO, 2015-2016




















MESTRE INTERIOR 
2010-2011
1E
"Aquesta relaxació m'ha fet pensar molt en el meu avi que va morir aquestes vacances. M'imaginava que tornava a ser amb ell i li donava una abraçada i molts petons. M'ha agradat moltíssim".

EL JOGLAR - BUFÓ
1ESO, 2014-2105

























2010-2011
1D
"M'ha costat una mica relaxar-me però al final he vist al bufó i he visualitzat com si fos un bosc amb animals; hi havia tota mena d'animals".
"Avui m'he relaxat molt perquè ha hagut molt silenci i m'he relaxat també perquè estava molt cansada. M'he imaginat que estava a una platja".

4t
"Hasta después de acabar me he quedado relajándome. He estado con el juglar y el lugar que he visto ha sido la playa juntamente con el bosque. Era muy abundante en fauna, colores y animales. El regalo que me ha dado el juglar ha sido: hojas de bambú y el color verde".

EL MAG
2010-2011
4t
"Aquesta relaxació m'ha agradat. Al principi el mag estava en una estació de trens, després a la platja i després a un bosc". 
"He visto diferentes paisajes: bosque de colores, playa de día, playa de noche... y me ha gustado. El color que había en mi mente era el blanco. También he visto al mago, era bajito y simpático".

L'ARQUETIP DE LA SAVIESA
2010-2011
1D
"Estava a la neu i de lluny veia una dona i un sofà, veient la tele. Em vaig acostar una mica més i tenia un ninot que s'obria i sortien ---- en petita escala i se'n va anar rodant".
"He vist un paisatge de muntanya amb pocs arbres. La noia tenia el cabell no molt llarg i els ulls blaus, i anava vestida amb roba normal".
"Estava a una platja amb poca gent i la dona era alta, rossa, de 36 anys, prima, amb caràcter suau i era molt intel.ligent".
"M'he visualitzat en un bosc. Hi havien molts animals. Els arbres no eren ni molt alts ni molt baixos. El bosc era gran amb moltes fulles de color verd. El tronc era de color marró fosc. Gairebé m'adormo".
"M'he imaginat una platja que per accedir-hi havies de recorrer un camí. Hi havia sorra fina i arbres i també una dona alta, rossa i bonica amb braços llargs i tenia les mans petites. Era una platja gran i la dona tenia el cap quadrat".


1D ESO, 2010-2011







4t
"Em va agradar molt. He visualitzat que estava en un prat amb roba marró clara i una túnica marró fosca. Anava a pas lleuger amb unes sabates estranyes. De cop i volta em vaig parar i vaig veure una figura, era uns dona d'uns 20 anys bastant maca,  a sobre d'un coixí gran, la seva cara em semblava coneguda. Hi havia gent amb cicatrius que no em deixaven córrer, però jo seguia. Vaig veure que era encara més maca que de lluny, anava de taronja, portava un cilindre alt com dos bolígrafs i ample com un micròfon. Quan vaig ser amb ella em va somriure i em va donar un llibre amb símbols estranys, de cop i volta vaig entendre que s'anava, estava trist, però sabia que la tornaria a veure".
"En aquesta relaxació m'he relaxat molt. El paisatge era una muntanya nevada, però en el moment que hi havia un sofà, m'he imaginat un túnel amb poca llum, i al sofà hi havia asseguda una amiga meva del poble, amb un llibre ple de fotos, de com havia anat passant el temps en nosaltres. El moment de l'acomiadament no m'ha agradat, perque m'ha recordat quan m'he d'acomiadar d'ella al final de l'estiu, i penso que fins un any després no la tornaré a veure".
"Aquesta relaxació m'ha agradat molt perque m'he relaxat molt. He vist un paissatge amb una muntanya nevada, era de nit i era Nadal. Al sofà hi havia una dona però no sabia qui era i al llibre he vist moltes lletres però no podia llegir-les".
"Me he sentido muy bien. Me he sentido inteligente y he visto un libro dorado abierto. El libro se me ha aparecido muy poco tiempo, pero la sensación de inteligencia y de sabiduría me ha permanecido mucho más tiempo".
"He visto una playa desierta, pero a la vez preciosa".


L'ESTEL
2015-2016
1er ESO, crèdit variable.
"Avui m'he relaxat molt. He sentit que flotava, però m'he aixecat abans que tu ho diguessis".
"M'he sentit més relaxada que altres dies, però crec que és pel so del bol, que relaxa molt. Tenia una mica de fred i calor a vegades".
"M'ha agradat bastant. També tenia com un 'instrument' que feia un so relaxant com les campanes i m'he sentit molt a gust. També estava templada i m'ha agradat més aquesta relaxació que d'altres".
"Al principi em costava respirar, però després m'he canviat de costat i m'he pogut relaxar i m'he adormit una mica. He estat molt a gust".
"Avui no m'he relaxat molt per què el meu cos vibrava molt".
"M'he relaxat molt, ha sigut la primera vegada que he aconseguit aquest estat d'estar dormit però a la vegada despert, és a dir, que no sentia res excepte el so de pau del bol tibetà".
"M'he relaxat i sentia com si estigués flotant per l'espai".
"M'he sentit molt relaxada. Al principi sentia els sorolls que hi havia però després, només escoltava el bol i a la professora quan parlava. He estat molt a gust, amb molta pau".
"He sentit pau i que estava flotant al cel i també he sentit vibracions".
"M'he relaxat amb la vibració de l'instrument. No sentia els braços i era lleuger".
"M'he sentit molt bé".
"M'he sentit molt bé, millor que la relaxació de l'aigua".


1er ESO CV, 2015-2016

1er ESO CV, 2015-2016

1er ESO CV, 2015-2016

1er ESO CV, 2015-2016






























L'ARBRE DE LA VIDA
2009-2010

1E ESO
"He sentit com si jo fos un arbre, m'he sentit un arbre. Les meves branques eren precioses, les meves fulles lluents i els meus fruits boníssims. Amb la meva branca més llarga he agafat un estel i m'he sentit més nova".
"He vist com del terra sortien unes arrels de color marró i m'agafaven els peus. Després, els cabells s'han començat a posar de punta i sortien fulles. He sentit una llum taronja que em recorria el cos de punta a punta".
"He sentit com si estigués en un bosc i molta felicitat".
"Sentia que una bola il.luminada atravessava el meu cos per dintre i com, de sobte, em convertia en un arbre rodejada per un sol nublat i també, rodejada de muntanyes". 

2015-2016
1er ESO, crèdit variable.

1a part:
"He sentit ocells i m'he relaxat molt".
"M'he relaxat tant que amb la vibració de l'instrument. No sentia els braços".
"Hi ha hagut moments que sí he visualitzat una arbre i una flor que era com una porta directa del bosc a la classe".
"M'he sentit molt a gust per què aquest arbre em transmetia molta pau i m'ha agradat molt."
"En aquesta relaxació estava bé (no tenia fred, ni calor i no estava incòmoda etc.). En aquesta relaxació estava com en un arbre dormint".
"Avui he esentit que estava en un paisatge preciós i em trobava un regal molt gran".


1er ESO CV, 2015-2016

1er ESO CV, 2015-2016

1er ESO CV, 2015-2016

1er ESO CV, 2015-2016

2na part:
"Avui m'he relaxat molt i quan la Montse ha dit lo de l'arbre jo pensava més enllà".
"M'he imaginat un arbre que tenia els ulls blaus, nas i boca. Era molt bonic i les seves fulles eren verdes, d'un verd clar, i el seu nas era una boleta vermella. Quan em donava la pedra, me l'he imaginat d'or".
"M'he quedat adormida".
"M'he imaginat una arbre gruixut sense fulles. Tenia la sensació de pessigolles als braços quan m'imaginava que era màgic".
"Avui he 'somiat' que estava en un bosc i em trobava un arbre diferent als altres".
"He vist la meva cara reflexada quan he tancat els ulls".
"M'he relaxat molt. He sentit molta calor".
"M'he imaginat un arbre colorit amb una cara simpàtica i acollidora. També he sentit pessigolles".


1r ESO CV, 2015-2016

1r ESO CV, 2015-2016

1r ESO CV, 2015-2016






















3a part:
"Avui he 'somiat amb un arbre de tardor. Entrava dins d'ell, m'abraçava i em regalava una pedra".
"M'ha agradat molt aquesta relaxació. M'he relaxat molt i ha hagut un moment que no escoltava res i és quan m'he relaxat més. He sentit molts calfreds. M'ha agradat més aquesta que altres".
"He sentit calfreds a la part de les mans".
"He pogut imarginar-me com accedir dins de l'arbre...".


1r ESO CV, 2015-2016









MITES
Es narra la història d'un mite mentre els alumnes estan en un estat relaxat. La narració deixa espais de silenci i es fan preguntes per potenciar la seva imaginació. 

2014-2015
L'any 2014-2015, a l'optativa de Cómic (2on d'ESO), es va tractar el mite egipci de la creació d'Heliòpolis incloent-hi dins la narració el personatge principal que havien dissenyat en sessions anteriors.


EL MITE DE LA CREACIÓ D'HELIÒPOLIS
El centre de culte d'heliópolis s'anomenava antigament en egipci Iunu i actualment constitueix un dels suburbis de El Caire.
Al principi, abans de la creació, només existia la foscor i l'aigua sense vida, infinita i caòtica, la deessa Nun. D'aquestes aigües va nèixer, de forma autoengendrada, el déu solar Aton o Atum, personificació del Tot. Anomenat "El Complert", va formar el montícul primigeni de fèrtil llot donant vida als elements de l'univers. A l’esternudar va escopir la deitat de l'Aire Shu i la de la humitat, Tefnut. De la seva unió sexual van nèixer la Terra, Geb, i el Cel, Nut, els quals van ser separats en l'espai pel seu pare Shu. L'Enéada grega o Pesedjet (grup de nou en egipci) es completa amb els fills de Geb i Nut: Osiris, Isis, Sed i Neftis.

Exercicis dels alumnes: 
2014-2015 Esbossos sense acabar


2on ESO, 2014-2015

2on ESO, 2014-2015

2on ESO, 2014-2015

2on ESO, 2014-2015

2on ESO, 2014-2015

2on ESO, 2014-2015

2on ESO, 2014-2015

2on ESO, 2014-2015